Prawne możliwości ochrony marki. Jak to robić w świetle przepisów?
Jesteś przedsiębiorcą, który stara się prężnie rozwinąć założoną przez siebie firmę. Miałeś pomysł, wymyśliłeś nazwę firmy i we współpracy z grafikiem stworzyłeś jej unikalne logo, a rozwijając swoją markę zdobyłeś na rynku rozpoznawalność i szacunek. Nagle pojawia się jednak nowa firma, która posługuje się taką samą nazwą, a także... podobnym logo. Myślisz sobie, że to przecież nielegalne, ale czy na pewno zadbałeś o to, abyś tylko Ty miał prawa do takich rzeczy, jak nazwa czy logo Twojej firmy?
Co zrobić, aby taka sytuacja Ci się nie przytrafiła? Odpowiadamy, jak można zgodnie z przepisami chronić swoją markę.
Nazwa firmy – czy jest zastrzeżona?
Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że skoro zarejestrowali swoją firmę pod daną nazwą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), to już tylko oni mogą tej nazwy używać. Niestety, ta sprawa nie jest tak prosta. Owszem, przysługuje Ci pewna minimalna ochrona, ale podlega ona wielu ograniczeniom. W razie jakiegokolwiek sporu sąd może faktycznie przyznać Ci prawa do marki, ale jedynie w ograniczeniu do towarów i usług pod nią oferowanych oraz na danym obszarze, na przykład w Twoim mieście. Oznacza to, że osoba zakładająca firmę o takiej samej nazwie w innym mieście nie złamie prawa, ponieważ ze względu na odległość nie będzie to uznawane za wprowadzenie klienta w błąd. Co więc zrobić, by mieć wyłączność na wymyśloną przez siebie nazwę firmy i wyeliminować ryzyko jej kradzieży? Należy zarejestrować ją jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym, dzięki czemu tylko Ty będziesz mógł posługiwać się daną nazwą na terenie całego kraju. Dotyczy to jednak jedynie branż podobnych do Twojej oraz danego okresu - najczęściej 10 lat. Po tym czasie należy przedłużyć okres ochrony.
Jak chronić logo swojej marki?
Dobrze zaprojektowane logo to najlepszy znak rozpoznawczy danej marki. Dlatego wielu przedsiębiorców stara się, by było ono unikatowe, ciekawe, przykuwające uwagę i jednoznacznie kojarzone z nazwą i profilem firmy. Nieraz wymaga to wiele czasu, ale w końcu udaje się wspólnie z grafikiem stworzyć logo, z którego jesteś dumny. Zapłaciłeś za nie grafikowi, masz na to fakturę, więc myślisz, że masz na nie wyłączność..., ale tak naprawdę to nie Ty jesteś jeszcze właścicielem danej grafiki. Więc kto? Tak naprawdę, prawa autorskie należą do osoby, która stworzyła logo, nawet jeśli to Ty jej za to zapłaciłeś. Dopóki nie przekaże tych praw autorskich Twojej firmie za pomocą specjalnej umowy lub zgody na rejestrację znaku towarowego, tak naprawdę nie masz wyłączności na swoje logo. Jeśli ktoś je “ukradnie”, to tak naprawdę tylko Twój grafik będzie mógł poczuć się oszukany. Co więcej, to właśnie twórca w akcie złośliwości czy zemsty może nawet posunąć się do zakazania Twojej firmie używania jego własności. Warto więc wyjaśnić tę sprawę na samym początku i zadbać o odpowiednie dokumenty, aby móc udowodnić, że nasze logo faktycznie stało się naszą własnością. Najlepszym sposobem uchronienia się przed kradzieżą logo jest – ponownie - zarejestrowanie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Można to zrobić na skalę krajową (Urząd Patentowy RP w Warszawie), regionalną (Urząd UE ds. Własności Intelektualnej w Alicante – Hiszpania) lub międzynarodową (Światowa Organizacja Własności Intelektualnej w Genewie – Szwajcaria).
Dlaczego warto chronić swoją markę?
Być może myślisz sobie - ale czy to w ogóle jest mi potrzebne? Przecież moi klienci znają moją markę, kojarzą mnie z nią i nie dadzą się nabrać na podróbki logo czy nazwy, szczególnie, jeśli zdarzą się one w innych miastach. Teoretycznie tak, ale warto wziąć pod uwagę możliwość zaistnienia sytuacji, które niestety dość często się zdarzają - kiedy były wspólnik czy rozgoryczony zwolniony pracownik postanawia otworzyć firmę i zarejestrować używany przez Ciebie znak towarowy na siebie. Urząd Patentowy niestety nie sprawdza, kto jako pierwszy używał danej nazwy bądź logo. Obowiązuje zasada: kto pierwszy zarejestruje znak towarowy, ten lepszy. Wówczas może szybko okazać się, że to Ty nie masz prawa do posługiwania się daną nazwą czy grafiką, a były wspólnik czy pracownik wzywa Cię wręcz do ich zmiany – i ma takie prawo. Wówczas cała Twoja zbudowana dotychczas reputacja i rozpoznawalność mogą bardzo szybko legnąć w gruzach, a skorzysta na tym nieuczciwa konkurencja. Chcesz tego uniknąć? Zgłoś się do nas! Nasza Kancelaria Prawno-Patentowa BELLEPAT pomoże Ci ochronić Twoją własność intelektualną oraz przemysłową, taką jak znaki towarowe czy wzory przemysłowe.